Номінація Виставки: Компетентнісна освіта: специфіка навчальних
предметів
Секція: Українська та російська філологія
ПІБ вчителя, посада, звання – Чеховська Надія Павлівна, вчитель
української філології ЗОШ № 14, вища категорія, старший учитель
Повна назва школи – Запорізька загальноосвітня школа I – III ступенів № 14
Запорізької міської ради Запорізької області
ПІБ директора школи – Чумак Тарас Олександрович
Адреса школи – (10440) м. Запоріжжя вул. Калініна, 90
Телефон – (061)769 – 80 – 28
http\\:metodichka14.blogspot.com
Провідна педагогічна ідея досвіду – подати найрізноманітніші факти про
матеріальне й духовне життя українця, щоб ланцюг духовності народу не
переривався, «щоб діти стали народом», і активізувати (поновити і поглибити)
знання учнів 5 класів з української мови.
Обґрунтування актуальності
та перспективності досвіду – Відродження національної культури неможливе без системи знань про
український народ, особливості його побуту й трудової діяльності, зокрема його
основних і допоміжних галузей господарювання, домашніх промислів та ремесел,
без знання народного одягу, харчування. Народної медицини й календаря, а також
звичаєвості. Сімейної обрядовості. Світоглядних уявлень, вірувань. Народної
моралі, без знання свого роду й родоводу. Рідна мова, історія, краєзнавство та
етнографія, народна педагогіка й родинна етнопедагогіка. Народні та національні
символи – все це включається в містке поняття «народознавство». І тому, дидактичний матеріал у вигляді
карток-завдань, дібраний мною, передбачає перевірку і закріплення засвоєних
учнями знань з української мови на основі матеріалу з народознавства.
Науково – теоретична база
досвіду – дібрані мною дидактичні матеріали, подаються у
вигляді карток. Які включають переважно зв’язні тексти з етнографічних та
фольклорних праць відомих дослідників: Д.Яворницького, Б.Грінченка,
М.Костомарова, М.Грушевського, О.Неживого. Тексти карток – неваріантних
(переважно) й варіантних супроводжуються кількома різнорідними завданнями.
Спочатку ставиться народознавче завдання, а потім мовно-граматичне. У кінці
картки звичайно пропонуються два завдання, які пов’язані із змістом матеріалу
конкретної картки; принцип подачі їх ніби моделює особливості подачі основних
завдань. Зміст завдань відповідає Державному стандарту, навчальній програмі та
підручнику Заболотного О.В., Заболотного В.В. «Українська мова
5 клас».
Стисла анотація досвіду – Дані завдання включають вправи з усного
й писемного мовлення, з орфографії, пунктуації, аналізу будови слова,
словосполучення, речень різних видів і типів. Особливу увагу я приділила
розглядові системних зв’язків у лексиці та фразеології, різним формам
збагачування народознавчого й лексико-фразеологічного словника.
Результативність
впровадження досвіду – Використання
цього дидактичного матеріалу сприятиме відродженню національної гідності,
самосвідомості, народознавчих традицій при вивченні української мови;
пропонований матеріал – по суті спроба широко поєднати народознавчий і мовний
аспекти, проаналізувати граматичні форми й категорії на матеріалі з
народознавства, а лексику й фразеологію подати в етнокультурному
висвітленні. Все це зацікавлює та заохочує дітей до вивчення
української мови.
Репрезентація досвіду – ЗОШ №14, ШМО вчителів української
філології
Посилання на матеріал http\\:metodichka14.blogspot.com
Тегі: народознавство, розвиток особистості, усне
і писемне мовлення, орфографія, пунктуація, аналіз будови слова
Комментариев нет:
Отправить комментарий